fbpx

Kinderen verkiezen de natuur boven een iPad

Playstation, Xbox en iPads: met al de hedendaagse technologie ben je als ouder bang dat je kind te veel binnen zit. Maar schijn bedriegt, uit onderzoek blijkt dat wanneer kinderen in de natuur ook beschikking hebben tot een iPad, ze de natuur toch interessanter vinden.

Tijdens een les over het milieu die zich buiten afspeelde, toonden kinderen meer interesse in de natuur dan in mobiele apparaten. Dit blijkt uit een onderzoek van Kendra Liddicoat en Steve Kerlin van de Universiteit van Wisconsin.

Uitdaging

Op dit moment wordt er in het onderwijs veel gebruik gemaakt van technologie. Maar wanneer je het gaat gebruiken in onderwijs over de natuur is het de uitdaging om ervoor te zorgen dat de technologie het leren verbetert, maar dat het geen afbreuk doet aan de betrokkenheid met de natuur. Het kind moet niet helemaal opgeslokt worden door de iPad.

De studie werd uitgevoerd bij leerlingen uit de vijfde klas (kinderen van 10 tot 11 jaar oud) die deelnamen aan een al bestaand River Connection-programma in Wisconsin. De studenten kregen een iPad waarop ze het nummer en type van dieren moesten invoeren die ze zagen in de Milwaukee rivier. Een onderzoeker observeerde nauwkeurig en keek naar de houding en het gedrag van de studenten naar hun iPad. Ook keek hij of ze het apparaat begrepen en of ze er met respect mee omgingen.

Dieren zijn veel interessanter

Uit de resultaten bleek dat de kinderen in het begin erg enthousiast waren over het gebruik van de iPad. Maar het bleek dat hun interesse in het mobiele apparaat niet groter was dan de interesse in de natuur. De dieren in de rivier kregen vaker aandacht en ook langer dan de iPad.

Volgens de onderzoekers kunnen de resultaten worden gebruikt wanneer je wilt weten hoe kinderen omgaan met de natuur als ze ook de beschikking hebben over een mobiel apparaat in het onderwijs. Het onderzoek is ook een startpunt voor verder onderzoek naar de integratie van mobiele apparatuur in natuuronderwijs.

 

By |2017-03-24T12:58:59+00:00maart 24th, 2017|Categories: Nieuws|Tags: , , , , |0 Comments

About the Author:

Leave A Comment